Kan ik vaardigheden activeren in het midden van het declareren van blokkers?

Het veld is als zodanig opgezet: Tegenstander heeft Aerial Responder (2/3), Sun Sentinel (2/2) en Child of Night (2/1) in het spel.

Ik heb Ravenous Harpy (1/3, + 1/+ 1-teller) en Doomed Dissenter (1/1) in het spel.

Ze valt aan met alle drie haar monsters, ik verklaar Doomed Dissenter als een blocker, gebruik dan het effect van Harpy ({1}, Offer een ander wezen: zet een + 1/+ 1 counter op Ravenous Harpy) om het gedoemde Dissenter te offeren. Dit activeert het Doomed Dissenter-effect (Wanneer het gedoemde doseersysteem sterft, maak je een 2/2 zwart token voor het zombies schepsel), en dan besluit ik mijn blokkers op de andere twee wezens te verklaren. Als ik goed denk, zou dat betekenen dat Child of Night geblokkeerd blijft maar geen schade oploopt omdat het wezen (Doomed Dissenter) stierf voor de strijd, Sun Sentinel sterft als gevolg van geblokkeerd te zijn door het 2/2 Zombie-token (die ook sterft) en de luchtresponder sterft als resultaat van een tweemaal opgepompt Harpij.

Was dat legaal of heb ik daar niet aan gedacht, wat zou dat spel illegaal maken?

10

2 antwoord

Nee, die reeks handelingen is niet legaal. U verklaart blokkers in één keer; je kunt sommige blokkers niet declareren, dan iets anders doen en vervolgens andere blokkers verklaren. Dus, als je het vermogen van de Harpy wilt activeren, moet je het doen voordat je blokkers meldt, of nadat je al je blokkers hebt verklaard.

19
toegevoegd

Hier zijn de meest relevante regels voor deze vraag:

509.1 Ten eerste verklaart de verdedigende speler blokkers. Deze turn-gebaseerde actie maakt geen gebruik van de stapel. Om blokkers te declareren, volgt de verdedigende speler de onderstaande stappen, in volgorde. Als de verdedigende speler op enig moment tijdens de verklaring van blokkeerders niet kan voldoen aan een van de onderstaande stappen, is de verklaring onwettig; het spel keert terug naar het moment vóór de aangifte (zie regel 721, "Omgaan met illegale acties").

     

509.4 Ten vierde krijgt de actieve speler prioriteit. (Zie regel 116, "Timing en prioriteit.")

In Magic: The Gathering, tenzij je voorrang hebt, kun je geen spreuken gebruiken of vaardigheden activeren (behalve mana-vaardigheden). Aangezien je geen prioriteit krijgt tot nadat blokkers zijn gedeclareerd en de toewijzingsvolgorde voor beschadigingen is bepaald (tweede voor aanvallers, derde voor blokkers), is het te laat om Harpy's vaardigheid te activeren en toch te blokkeren met de gecreëerde zombie.

Je kunt het Dissenter echter nog steeds offeren aan de Harpij nadat blokkers zijn gedeclareerd. Het Kind van de Nacht zal nog steeds geblokkeerd worden, geen schade aanrichten en geen levenslink krijgen, en de Harpij zal nog steeds een 3/4 zijn, groot genoeg om de Aantwoorder te doden. Je zult daar de klap van de Sun Sentinel moeten nemen, tenzij je andere wezens hebt die je kunt blokkeren of op andere manieren om het uit de strijd te verwijderen.

5
toegevoegd